Les Arts estrena ‘La damnation de Faust’, de Berlioz, amb direcció musical de Roberto Abbado - Les Arts

Les Arts estrena ‘La damnation de Faust’, de Berlioz, amb direcció musical de Roberto Abbado

El Palau de les Arts estrena dimecres que ve, 20 de juny, una nova producció de ‘La damnation de Faust’, d’Hector Berlioz, amb direcció musical de Roberto Abbado, a la sala principal.

Els cantants Silvia Tro Santafé, Celso Albelo i Rubén Amoretti conformen la terna protagonista d’aquesta llegenda dramàtica, basada en ‘Faust’, de Goethe, amb Damiano Michieletto com a artífex de la posada en escena.

‘La damnation de Faust’ és un híbrid simfonicoteatral que suposa un pas avant en la transformació del model operístic. L’obra investiga un nou model dramàtic combinatori entre el concertístic i el teatral, i proposa, sobre un model simfònic, ballet, àries, duos i cors propis de la música escènica.

Segons Roberto Abbado: “Estem davant d’una obra mestra de classificació difícil. No és una òpera ni una cantata, sinó una partitura d’instrumentació especial en què la música pot volar i deixar volar la gent amb la seua imaginació, en què conviuen formes cultes, com la fuga, el doble cor i l’estereofonia vocal amb formes vulgars. Una bogeria aparent en què tot és lògic”.

“Berlioz busca els extrems per a aconseguir el seu projecte, retratar la trajectòria de Faust, en què les seues penes són les del mateix compositor en una obra de sentit psicològic i biogràfic molt important”, prossegueix el mestre.

Damiano Michieletto signa el seu tercer nou muntatge per a Les Arts, coproduït en aquesta ocasió amb l’Òpera de Roma i el teatre Regio de Torí, i que la crítica italiana ja ha distingit com el millor espectacle de 2017 en els Premis Franco Abbiati. Es tracta del segon premi Abbiati en la història de Les Arts, després del guardó en 2007 per ‘Das Rheingold’ i ‘Die Walküre’.

Segons indica Eleanora Gravagnola, responsable de la reposició a València, el mateix ‘regista’ italià s’ha inspirat en ‘Hamlet’, de Shakespeare, per a la posada en escena, que té escenografia de Paolo Fantin, vestuari de Carla Teti, il·luminació d’Alessandro Carletti, videocreació de Roca Film, i moviments mímics de Chiara Vecchi.

“Encara que en l’espectacle no hi ha referències al drama shakespearià, el personatge de Faust està inspirat en aquest: els dos experimenten un malestar, nostàlgia, mediten un suïcidi, no troben el seu lloc al món… i tots dos tenen la possibilitat que una dona, és a dir, l’amor, puga ser una esperança de salvació, però, no obstant això, opten per l’autodestrucció”.

Gravagnola continua dient que “tant Faust com Hamlet tenen visions, al·lucinacions, com a materialització del seu propi inconscient: Hamlet veu el fantasma del pare i Faust veu l’esperit infernal, Mefistòfil, com a símbol del mal: el mal com a impossibilitat de trobar la salvació respecte del patiment que viu Faust”.

Des del punt de vista dramatúrgic, l’espectacle es conta des de dos nivells: el pla de tot allò que el públic pot veure sobre l’escenari i un segon pla, a través de projeccions de vídeos, gravats o en directe, que acosta a l’espectador els detalls imperceptibles des del pati de butaques.

L’acció, per la seua banda, transcorre en un espai escènic tancat, que serveix de laboratori a Mefistòfil, on analitza i examina Faust. L’estabilitzador d’imatge (Steadycam) a l’escenari representa l’ull del diable, que indica, manipula, captura, decideix, projecta…

Tres intèrprets espanyols destacats, de trajectòria internacional, conformen el triangle sobre el qual es construeix la trama. Celso Albelo, un dels tenors més sol·licitats pels principals teatres del món, interpreta el paper de Faust. El cantant canari representa el seu segon títol a Les Arts, després de cantar al costat de Plácido Domingo en ‘Luisa Fernanda’ en la temporada 2014‑2015.

El baix burgalés Rubén Amoretti, que ha participat durant aquesta temporada en ‘Don Carlo’, de Verdi, canta el paper de Mefistòfil, el diable, rol que ja ha encarnat en les adaptacions operístiques de Gounod i Arrigo Boito del mite de Faust.

Tanca la terna protagonista la ‘mezzosoprano’ valenciana Silvia Tro Santafé, que fa la seua segona incursió aquesta temporada després de cantar ‘Le cinesi’, de Gluck. Veu de referència en el repertori barroc i belcantista, i una de les artistes nacionals més sol·licitades en el circuit operístic, dóna vida a Margarida.

L’elenc es completa amb el baríton Jorge Eleazar Álvarez, que conclou enguany la seua formació al Centre de Perfeccionament Plácido Domingo, i canta el paper de Brander.

Juntament amb del Cor de la Generalitat, que dirigeix Francesc Perales, dues formacions corals infantils de referència completen el gran elenc de veus que exigeix la partitura d’Hector Berlioz: l’Escola Coral Veus Juntes de Quart de Poblet, amb Roser Gabaldó i Míriam Puchades com a directores, i l’Escolania de la Mare de Déu dels Desemparats, amb Luis Garrido com a director.

‘La damnation de Faust’ és l’últim títol a la sala principal de la temporada 2017-2018. A més de l’estrena el dia 20, el teatre d’òpera ha programat més funcions els dies 20, 23, 26 i 29 de juny, i el dia 1 de juliol de 2018.


Subscriu-te

Coneix les ofertes i els detalls de la programació de Les Arts