Sala Principal
- El programa ofereix una visió global de la dansa espanyola amb coreografies de Rubén Olmo, Antonio Najarro i un homenatge a Mario Maya
- Manuel Busto debuta al capdavant de l’Orquestra de la Comunitat Valenciana, que acompanyarà musicalment les quatre representacions a Les Arts
València (20.4.22). El Ballet Nacional d’Espanya (BNE) inaugura demà dijous, 21 d’abril, el cicle ‘Les Arts és Dansa’ amb l’espectacle ‘Invocación’, que es representarà fins al pròxim dia 24 a la Sala Principal del Palau de les Arts.
La companyia que dirigeix Rubén Olmo ofereix una visió global de quasi tots els estils de la dansa espanyola amb aquest programa quàdruple, estrenat en 2020, que està format per coreografies de Rubén Olmo i Antonio Najarro, i inclou també un homenatge a Mario Maya, un dels pioners del flamenc teatre a Andalusia.
El director d’orquestra i compositor Manuel Busto debuta al capdavant de l’Orquestra de la Comunitat Valenciana, que acompanyarà musicalment els més de 40 ballarins de la formació en les quatre representacions a Les Arts.
Segons assegura Rubén Olmo, director del BNE: “És un programa molt complet en el qual es pot gaudir d’un flamenc ple de vida i de força en l’escenari, un ballet de la més pura dansa estilitzada i una de les escasses coreografies recents d’escola de bolero”.
El programa s’obri amb la coreografia d’escola de bolero ‘Invocación bolera’. Aquest estil és una de les disciplines més difícils de la dansa espanyola per la rapidesa dels seus passos i bots, i la utilització de passos de ballet clàssic juntament amb les castanyoles. Rubén Olmo actualitza en aquesta obra l’essència de l’escola de bolero tradicional, a més de retre un homenatge als grans mestres que van marcar la línia que s’ha de seguir d’aquest estil.
La música d’‘Invocación bolera’ és una composició contemporània original encarregada pel Ballet Nacional d’Espanya al jove compositor i director d’orquestra sevillà Manuel Busto, que posteriorment ha participat també en la partitura col·lectiva de ‘La Bella Otero’. El vestuari va ser dissenyat per Pedro Moreno per a l’obra ‘Fandango del Padre Soler’, estrenada pel Ballet Nacional d’Espanya en 1988, i ha sigut adaptat pel mateix dissenyador per a aquesta obra.
El mateix duo creatiu de Rubén Olmo i Manuel Busto és el responsable de ‘Jauleña’, un solo que entrellaça diversos estils de dansa, amb especial protagonisme del ‘zapateado’ i la granadina. A València es rellevaran sobre l’escenari com a intèrprets Miguel Ángel Corbacho, assistent del director, i José Manuel Benítez, ballarí solista.
‘Eterna Iberia’, d’Antonio Najarro, completa la primera part de l’espectacle. Es tracta d’una coreografia de dansa estilitzada, estrenada pel BNE en 2019, que utilitza elements tradicionals de la dansa espanyola com la capa i el barret cordovés.
La música per a aquesta obra va ser composta originàriament per Manuel Moreno Buendía per al ballet ‘Eterna Castilla’, d’Antonio Ruiz Soler, i editada posteriorment en forma de ‘suite’ amb el títol ‘Celtiberia’. El sofisticat vestuari de Yaiza Pinillos representa la riquesa del nostre territori amb la utilització dels colors blau, verd i granat per a representar tres de les nostres riqueses: la mar, les oliveres i el vi.
El flamenc pren el protagonisme en la segona part del programa ‘Invocación’ amb la inclusió per primera vegada en el repertori del Ballet Nacional d’Espanya d’una coreografia de Mario Maya, un referent de la dansa espanyola per la seua genialitat i sensibilitat. Mort en 2008, va ser un pioner del flamenc teatre, autor de muntatges arriscats i innovadors, i un dels investigadors més incansables de la nostra època.
Rubén Olmo ha seleccionat ‘De lo flamenco’ perquè, segons la seua opinió, aquest muntatge de Mario Maya, estrenat per la Companyia Andalusa de Dansa en 1994, va refrescar per l’estilització i el moviment la forma de fer i de sentir el flamenc a l’escenari, sobretot amb una gran companyia de ballarins. “Encara ara continua sent innovador i totalment diferent de la resta”, assegura Rubén Olmo.
El muntatge de ‘De lo flamenco’ que presenta el Ballet Nacional d’Espanya difereix de l’original de Mario Maya, Milagros Menjíbar, A. Rueda ‘Toná’ i Manolo Marín en les dues coreografies noves signades per dues col·laboradores habituals de Mario Maya: ‘Romance del emplazado’, de Rafaela Carrasco, i ‘Taranto’, d’Isabel Bayón.
En aquesta reposició també han col·laborat artistes que van formar part de l’elenc original, des del mestre repetidor Manuel Betanzos fins al músic Diego Carrasco, un dels autors de les cançons, juntament amb Jesús Torres, Moraíto Chico i Los del Río. El vestuari és una rèplica de l’original dissenyat per Mario Maya i ha sigut pintat a mà per Juan Andrés Amaya.
Coincidint amb l’actuació del Ballet Nacional d’Espanya a València, un grup de 25 xiquets del programa de prevenció i enfortiment familiar d’Aldees Infantils SOS assisteixen el 20 d’abril al taller pedagògic en l’Aula Magistral del Palau de les Arts i, posteriorment, a l’assaig general de l’espectacle.
En aquesta activitat, el primer ballarí Sergio García, la mestra repetidora Maribel Gallardo i la responsable del Departament d’Activitats Pedagògiques, Belén Moreno, descobreixen als xiquets la dansa espanyola a través d’alguns dels seus elements més característics, com el mantó, les palmes, el calçat i les castanyoles.
L’activitat, que s’inclou en ‘Les Arts és Educació’, recolza també en materials didàctics interactius editats pel BNE: un llibre il·lustrat, tres quadernets amb realitat augmentada i un videojoc.
Ballet Nacional d’Espanya
El Ballet Nacional d’Espanya (BNE) és la companyia pública referent de la dansa espanyola des que es va fundar en 1978 amb el nom de Ballet Nacional Español, amb Antonio Gades com a primer director. Forma part de les unitats de producció de l’Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música (INAEM), pertanyent al Ministeri de Cultura i Esport. La finalitat del BNE se centra a preservar, difondre i transmetre el ric patrimoni coreogràfic espanyol, arreplegant la seua pluralitat estilística i les seues tradicions, representades per les seues diverses formes: acadèmica, estilitzada, folklore, bolero i flamenc. Així mateix, treballa per a facilitar l’acostament a nous públics i impulsar-ne la projecció nacional i internacional en un marc de plena autonomia artística i de creació.
Rubén Olmo
Rubén Olmo, Premi Nacional de Dansa 2015, es va incorporar al Ballet Nacional d’Espanya el setembre de 2019 amb la intenció de treballar per a la preservació, la difusió i la mobilitat del repertori tradicional de la dansa espanyola, incorporant, a més, noves creacions i obrint les portes a les avantguardes i l’experimentació. Aquesta suposa la seua segona etapa en el BNE, companyia de la qual va formar part com a ballarí entre 1998 i 2002.
Des de 2011 va exercir com a director del Ballet Flamenc d’Andalusia, institució dependent de la Junta d’Andalusia, amb la qual va estrenar muntatges propis com ara ‘Llanto por Ignacio Sánchez Mejías’ o ‘La muerte de un minotauro’. Anteriorment, va formar la seua pròpia companyia, per a la qual va crear espectacles com ‘Érase una vez’, ‘Belmonte’, ‘Las tentaciones de Poe’, ‘Horas contigo’, ‘Naturalmente Flamenco’ i ‘Diálogo de Navegante’.
També ha col·laborat com a coreògraf o ballarí amb figures destacades de la dansa espanyola com Aída Gómez, Antonio Najarro, Eva Yerbabuena, Víctor Ullate, Antonio Canales, Rafael Amargo, Isabel Bayón, Rafaela Carrasco i Aída Gómez.