Quan li vaig preguntar a Helga Schmidt per què havia
escollit Les Troyens per a inaugurar la
temporada 2009 em va contestar lacònica: “Perquè és una gran
òpera”. I tenia raó. Si no s’interpreta més, és perquè és una òpera
que exigeix molt i no té la popularitat d’altres. Les Arts va
aconseguir, de nou, fer el miracle i va oferir una representació de
primeríssim nivell. Musicalment va suposar la primera vegada que
Valery Gergiev dirigia una orquestra espanyola i, des del fossat,
va imprimir el seu estil a l’Orquestra de la Comunitat Valenciana.
Vocalment va destacar la parella de dones amb una excelsa Elisabete
Matos com a Cassandre i l’exquisida Daniela Barcellona com a Didon.
En l’edició en DVD es va optar per Lance Ryan qui, després de
l’èxit com a Siegfried, encarnava Eneas. La Fura dels Baus va
tornar, després de la llorejada Tetralogia, a mostrar
la seua proposta tecno-realista amb què
aconsegueix moments impactants.
César Rus
El 31 d’octubre de 2009, el Palau de les Arts inaugurava la temporada 2009-2010 amb “Les Troyens”, d’Hector Berlioz. És sabut que aquesta epopeia basada en “L’Eneida” de Virgili es representa en poques ocasions -malgrat la qualitat de la seua música- donades les enormes dificultats que entranya per a qualsevol teatre reunir un repartiment vocal sòlid format per 20 solistes, cor i orquestra grans, un mestre de primer nivell i una posada en escena que faça creïble i amena la complexa dramatúrgia d’aquesta ‘Grand opéra’ vertebrada en 5 actes.
Les Arts va oferir la direcció musical d’aquest projecte tan important al mestre Valery Gergiev, el qual dirigia per primera vegada en la seua carrera un cor i orquestra espanyols, i va encarregar la posada en escena a Carlus Padrissa i La Fura dels Baus, després de l’èxit que havien aconseguit amb “L’anell del Nibelung”. La partitura es va oferir completa, interpretada per destacades veus, entre elles, Lance Ryan, Gabrile Viviani, Elisabete Matos, Daniela Barcellona, Giorgio Giuseppini o Stephen Milling. La versió que planteja La Fura dels Baus trasllada l’acció a una època futurista en què un virus informàtic, un troià, destrueix la civilització. Els pocs supervivents de la catàstrofe tractaran de recuperar-se en un lloc idíl·lic: Cartago.
Equip creatiu
Les Troyens Hector Berlioz Direcció musical ·
Dirección musical · Conductor: Valery Gergiev
Direcció d’escena · Dirección de escena · Stage
direction: La Fura dels
Baus. Carlus Padrissa
Énée: Lance Ryan
Chorèbe: Gabriele Viviani
Panthée: Giorgio Giuseppini
Narbal: Stephen Milling
Iopas: Eric Cutler
Ascagne: Oksana Shilova
Cassandre: Elisabete Matos
Didon: Daniela Barcellona
Anna: Zlata Bulicheva
Hylas: Dmitri Voropaev
Priam: Askar Abdrazakov Mercuri/Cap
grec/Soldat troià · Mercurio/Jefe griego/Soldado
troyano: Tomeu Bibiloni Espectre
d’Hector/Primer sentinella · Espectro de Hector/Primer
centinela: Yuri Vorobiov Segon sentinella ·
Segundo centinela: Vincent Pavesi
Helenus: Javier Agulló Sacerdot de Plutó ·
Sacerdote de Plutón: Bonifaci Carrillo
Polyxène: Dolores Lahuerta
Hécube: María Luisa Corbacho Cor de
la Generalitat Valenciana Orquestra de la
Comunitat Valenciana Producció · Producción ·
Production (2009): Palau de les Arts Reina Sofía
Teatre Mariïnski de Sant
Pertersburg · Teatro Mariinski de San
Petersburgo Teatre Wielki de Varsòvia · Teatro
Wielki de Varsovia Duració · Duración · Running time: 4 h