Carmen. Compañía Antonio Gades
Sala Principal
Duració aproximada: 1 h 40 min
Grans clàssics del flamenc
Carmen
D’Antonio Gades i Carlos Saura
Inspirat en l’obra de Prosper Mérimée
Argument, coreografia i direcció
Antonio Gades i Carlos Saura
Escenografia
Antonio Saura
Música
Antonio Gades, Solera Freire
Carmen, de Georges Bizet
El Gato Montés, de Manuel Penella
Verde que te quiero verde, de José Ortega Heredia/Federico García Lorca
Estrena: Théâtre de Paris, 17 de maig de 1983
Reestrena al Teatro Romano de Verona l’agost de 2005
Duració: 1 h 30 minuts sense pausa.
Compañía Antonio Gades
Resident a Getafe
Direcció Artística: Stella Arauzo
Carmen
Esmeralda Manzanas
Don José
José Huertas (artista invitat)
Torero
Jairo Rodríguez
Marit
Miguel Ángel Rojas
Ballarines
Mayte Chico, María Nadal, Virginia Guiñales, Silvia Vidal
Ana del Rey, Ana Pardo, Lidia Gómez, Raquel Soblechero, Alejandra de Castro
Ballarins
Pepe Vento, Antonio Ortega, Benjamín Leiva, Miguel Valles,
Ciro Ortín, Jose Angel Capel
Cantaora
María Carmona
Cantaors
Manuel Palacín, Enrique Bermúdez
Guitarristes
Antonio Solera y Ramón Jiménez
Sobre Carmen
La versió per a teatre de Carmen es va concebre quasi paral·lelament al rodatge de la pel·lícula de Carlos Saura. L’èxit obtingut per aquesta, que va sorprendre fins i tot els mateixos artífexs del miracle, va animar sens dubte Antonio Gades a fer la versió de teatre, obra mestra de la dansa espanyola que es va afegir al seu repertori, que constava llavors de dues obres d’un enorme pes artístic, Bodas de Sangre i la Suite de Flamenco.
L’estrena parisenca l’any 1983 va suposar un èxit rotund de crítica i públic que va situar definitivament Antonio Gades en l’esfera dels ballarins i coreògrafs més importants del món.
Respecte a l’èxit obtingut en tot el món amb la versió de teatre, Antonio es referia a la crítica a França, que deia que a Carmen, se la va emportar Merimée a França, però que nosaltres l’hem tornada a portar a Espanya. Carmen ha sigut tractada quasi sempre d’una manera bastant superficial i frívola i Carmen és molt més profunda que això.
El genial ballarí no dubtava a afirmar que Carmen va ser una incompresa, perquè quan es va escriure l’obra l’any 1837, aquesta dona va escandalitzar els puritans i els qui no podien veure que ella representava la verdadera emancipació de la dona. Don José és un fugitiu, un burgés que ix de la seua classe social i que no hi serà fidel. Té aquest concepte arrelat de la propietat privada de l’amor.
“Vaig fer Carmen perquè no m’agradava aquesta imatge estereotipada i falsa que té, ja que és una dona que quan estima s’entrega sense reserves, que no abandona la seua classe, encara que es trobe en les esferes més elevades”. Antonio Gades.
FUNDACIÓN ANTONIO GADES
La Fundación Antonio Gades és una institució privada, sense ànim de lucre, creada l’any 2004 amb l’objectiu de vetlar pel manteniment, l’atenció i la difusió de l’obra del coreògraf i ballarí espanyol. Amb aquest fi, la FAG custodia i cataloga els fons de l’arxiu llegat per Antonio Gades, dóna suport i supervisa la reconstrucció de les seues coreografies, edita publicacions que aprofundeixen en la seua obra i promou activitats educatives destinades a acostar al públic la dansa espanyola i el flamenc.
Dirigida per la seua viuda Eugenia Eiriz, compromesa i entregada a la FAG, i sota la presidència de María Esteve (filla de Gades, actriu), estructura les seues línies d’acció en els aspectes següents: conservació, difusió, formació i acció social. La Compañía Antonio Gades, que depén de la Fundació, fa gala de mantindre l’escola gadesiana: un llenguatge estètic arrelat en la cultura popular i l’art d’Espanya, però depurat en les avantguardes artístiques i intel·lectuals de l’última meitat del segle XX.
Dirigida artísticament per Stella Arauzo, que durant molts anys va ser la seua parella en els escenaris, la companyia està hui composta per persones que van treballar un llarg període amb el mestre alacantí, com és el cas de l’artista convidat, José Huertas, reconegut i admirat ballarí, coreògraf i mestre, resident a València des de fa 8 anys, i que interpreta el personatge de Don José. Va debutar amb la Companyia Antonio Gades al teatre Carlo Felice de Gènova, amb el ballet Fuenteovejuna. Uns anys després, Antonio Gades l’anomena primer ballarí de la companyia i va arribar a substituir el mateix Gades en els papers de Frondoso (Fuenteovejuna) i Don José (Carmen). La crítica ha dit de José Huertas, que és el millor referent de l’estil i semblança de Gades.
També la jove ballarina Esmeralda Manzanas, ha sigut preparada personalment per a aquesta interpretació de Carmen per la directora artística de la companyia, Stella Arauzo, ja que ella mateixa va ballar aquest paper durant molts anys. La presència d’aquests valors de la dansa gadesiana, així com d’un dels principals col·laboradors de Gades en matèria musical, Antonio Solera, ajuden els nous integrants en la interiorització de la filosofia estètica i ètica aplicada a la dansa.
©Miguel Lorenzo / ©Mikel Ponce